Kotitreeni 1

Kisakalenterit ja viikkotreenit tyhjenivät yhtäkkiä täysin. Kotona vietetään entistä enemmän aikaa. ILOMME -tiimi haluaa kannustaa sinua ja koiraasi fysiikkatalkoisiin, nyt on aikaa kehittää ja vahvistaa koiran fyysisiä taitoja.

Tällä kurssilla saat kotitreeniesi tueksi 5 harjoitusvideota, jotka voit toteuttaa vaikka omassa olohuoneessasi. Nämä harjoitukset ovat monien harrastuslajiemme pohjataitoja. Ensimmäinen harjoitus on sinulle täysin ilmainen. Löydät sen tämän sivun ylälaidasta, kurssin esittelyvideon paikalta.

Tämä minikurssi on toteutettu yhteistyössä Toimivat tassut Laura Sutisen kanssa.

Tervetuloa mukaan!

ENSIMMÄINEN HARJOITUS: KOOTTU ISTUMINEN

Hyvä, tiivis istuminen vaatii koiralta hyvää vatsalihasten tukea, hyvää liikkuvuutta, kehon hallintaa ja tasapainoa. Mitä tiiviimmin ja mitä pienemmän painopistealueen päällä koira on, sitä enemmän se joutuu käyttämään tasapainoaan ja aktivoimaan asentoa ylläpitäviä lihaksia eli tukilihaksia. Koottu istuminen kehittääkin koiran keskivartalon lihaksia samoin kuin ihmisen fysiikkatreeneistä tuttu lankutusharjoitus.

Pienessä tiiviissä istunnassa kaikki voima ja koiran liike-energia kohdistuu suoraan siihen liikkeen suuntaan, johon ollaan menossa. Esimerkiksi hyppäämisessä koiran koko liike-energia ja voima lähtee suoraan hyppyä kohti. Jos painopiste ei ole keskitettynä, ponnistusvaiheessa kaikki raajat ponnistavat tasapainottomina ja tehottomampina. Tiiviistä hallitusta asennosta liike-energia kanavoituu eteenpäin. Tästä on merkittävästi etua mm. voimaa ja nopeutta vaativissa lajeissa.

Harjoituksen hyödyt eri koiraurheilulajeissa: 

  • Toko- ja pk-koirat: suoruutta, jos koiralla on tapana ennakoida ohjaajan suuntaan
  • Agilitykoirat: monille koirille ensimmäinen painonsiirto ennen suoritusta sekä edellytys onnistuneelle hyppytekniikkasarjalle

Istuminen on hyppytekniikan ensimmäinen asento. Koira oppii harjoituksessa siirtämään suuren osan painostaan takajalkojensa päälle. Istuminen onkin hyvä ensimmäinen painonsiirron harjoitus etujalkojen päältä takajaloille. Mitä tiiviimpi ja kootumpi koiran istuminen on, sitä kevyemmäksi sen etuosa jää ja suurin osa koiran kokonaispainosta lepää takaosan päällä. Puolestaan mitä kauemmaksi koiran etuosa istuessa jää, sitä enemmän koira jää “roikkumaan” etuosansa päälle eteenpäin nojaten.

Ponnistusvoimaan saadaan huomattavasti enemmän tehokkuutta koiran takaosaa hyödyntämällä.

Koottu istuminen on perusasento, jonka tulee olla tiivis, symmetrinen ja tasapainoinen.

 

VINKKI:

Koottua istumista kannattaa aloittaa treenaamaan kookkaammalla kirjalla tai korkeammalla korokkeella. Tällä tavoin koiran helpompi hahmottaa alustan päälle menoa ja opetella sitä. Ellei koiralle ole tuttua targetille tarjoaminen, kannattaa aloittaa ensin siitä tehtävästä. Tällä kurssilla mm. Läpsyt harjoituksessa harjoitellaan targetin koskettamista ja sen päälle menoa. Tämän on hyvä harjoitus jos koira ei ole tottunut ollenkaan tarjoamaan minkäänlaista käytöstä targetin päälle.

Toinen hyvä harjoitus,  joka auttaa koiraa hahmottamaan paremmin esineelle tarjoamista tai objektiin sisälle menemistä, on vatiharjoitus. Vatiharjoitus löytyy ilmaisena lämmittelykurssilta. Harjoitus auttaa koiraa hahmottamaan kaikkien jalkojen laittamista esineen päälle. Koira hahmottaa paremmin korokkeen kuin kirjan, koska kirja on niin lähellä tasaista maata. Voit käyttää harjoittelussa esim. pesuvatia oikeinpäin tai ylös alaisin käännettynä. Myös lasten vessajakkara Ikeasta voi olla tähän hyvä koroke.

Kun käytöstä aletaan yleistää vaikkapa sivulla olevaan perusasentoon tai agilityssä lähtötilanteeseen, madalla koroke kirjan paksuiseksi. Voit tiivistää istuntaa pienentämällä kirjan kokoa lähemäksi koiran optimaalista tiivistä istuntaa.

 

Alla vinkkivideo kohdetyöskentelyn kautta aikaansaatuun tagetille istumiseen: