Aktivoiva alkulämmittely urheilukoiralle vaihe 2: Liikeratojen avaus ja aktivointi

Käytä liikeratojen kevyeen avaamiseen ja läpikäymiseen aikaa 2-5 minuuttia.

Lämmittelyn toisessa vaiheessa käyt dynaamisesti läpi koiran käyttämiä liikeratoja sekä havainnoit koirasi kehossa mahdollisesti olevia jäykkyyksiä/kireyksiä.

Tarkoituksena ei ole staattisesti venytellä tai viettää pitkiä aikoja liikkeiden ääriasennoissa vaan jatkuvalla tasaisella liikkeellä käydä kehoa läpi ja samalla avata liikeratoja. Koira on aktiivinen toimija ja liikkuja, ihminen ohjaaja ja tarvittaessa antaa kevyttä tukea/vastusta.

Kun käyt koirasi kehon liikeratoja läpi, toimivat nami tai kosketuskeppi hyvänä apuna. Liikkeet on tarkoitus tehdä koiran selkäranka neutraalissa asennossa tai rintaranka kevyesti pyöristyneenä.

Rintarangan pieni pyöristäminen:

  • auttaa koiraasi aktivoimaan ja löytämään lapatuen
  • huoltaa koirasi rintarankaa venyttämällä selänpuoleisia lihaksia ja tarjoamalla vastaliikkeen mahdollisille ojennuksille
  • aktivoi koirasi vatsanpuoleista toimintaketjua

Lajina TOKO, Rally-Toko tai PK 

TOKO-, Rally-Toko – ja PK -koirat seuratessaan usein pullistavat rinkehäänsä kohti maata saavuttaakseen halutun kontaktin. Tämä asento ei ole koiralle luonnollinen vaan aiheuttaa sen rintakehän selänpuoleisten lihasten kiristymistä sekä usein vatsan puoleisten lihasten sekä lapatuen passivoitumista. Tämän vuoksi vastaliikettä eli rintarangan pyöristämistä on hyvä tehdä sekä ennen että jälkeen lajisuoritusten.

Lajina Agility

Agilitya harrastavilla koirilla etenkin hyppyjen alastulot, mutta myös kontaktien laskeutuvat osat kuormittavat koiran etuosaa. Kuormituksen minimoimiseksi agilitykoirilla tulisi olla hyvä lapatuki ja aktiivinen vatsanpuoleinen liiketoimintaketju, jolloin kuorma jakautuisi etujalkojen lisäksi laajemmalle alueelle eikä yksittäinen kudos kuormittuisi liikaa.

Osa 1

Pyydä koira sivuttain eteesi ja vie toinen kätesi vasten sen lantiolle. Tarkoituksena on tukea ja muistuttaa koiraa lantion ja takaosan paikoillaan pysymisestä. Vie namia tai kosketuskeppiä pitävä kätesi koiran sinusta poispäin olevan kyljen viereen ja lähde kuljettamaan sitä ensin etuviistosta kohti koiran lapaa tasaisella, rauhallisella liikkeellä. Päästyäsi lavan tasolle palauta käsi tasaisella, jatkuvalla liikkeellä taas koiran pään etupuolelle ja palkkaa koira.

Tavoitteena olisi, että koira seuraa päällään namia/kosketuskeppiä tasaisesti edes takaisin. Jatka edestä matkaa takaisin taas kohti koiran lonkkaa, palauta eteen, kohti koiran takajalan varpaita ja palauta eteen.

Toista nämä kolme pistettä 1-3 kertaa ja vaihda puoli. Tee sama sivulletaivutussarja myös toiselle puolelle.

Voit tehdä tämän liikkeen myös koira jalkojen välissä. Tällöin pyydä koira seisomaan jalkojesi väliin. Voit tarvittaessa tukea sen lantiota jaloillasi. Kuljeta nyt kosketuskeppiä/namia jalkasi ulkosyrjää pitkin ja pyydä koirasi taipumaan jalkasi ympärille.

Näin tehtynä et voi tehdä koirasi kanssa lapaa kohti tapahtuvaa kaulan venytystä, mutta voit pyytää koiraasi taipumaan  tässäkin asennossa kohti muita pisteitä. Tarvittaessa voit myös tukea koiraasi rintakehästä neutraaliasennon ylläpitämiseksi.

  • Havainnoi mahdollisia jäykkyyksiä/puolieroja eri kylkien välillä. Jos koirasi ei halua kurkottaa jotain kohtaa, kunnioita sitä ja tyydy pienempään liikelaajuuteen.
  • Kiinnitä huomiota myös koiran rangan asentoon -> mieluummin kevyt pyöristys kuin notko, optimitilanteessa neutraali rangan asento aina edessä sekä sivuttaissuuntaisissa taivutuksissa (lapa ja lonkka) ja pyöristys alaspäin suuntautuvassa taivutuksessa (takajalan varpaat).

Osa 2

Pyydä koira tämän jälkeen seisomaan eteesi ja vie toinen kätesi sen rintalastan etuosan ympärille. Pyydä koiraasi sen jälkeen kurkottamaan kohti namia/kosketuskeppiä eteen-alas “kätesi yli”.

Tavoitteena on saada koira pyöristämään rintarankaansa tasaiselle kaarelle, jolloin myös muu osa rangasta seuraa sitä. Toista muutamia kertoja pumppaavalla liikkellä venytys – palautus – venytys – palautus.

Osa 3

Pyydä lopuksi koira istumaan jalkojesi väliin tiiviisti. Ohjaa koiran päätä namilla/kosketuskepillä ensin kohti rintalastan yläkärkeä – kaulan tiivis pyöristys, ohjaa koiran pää palaamaan takaisin ylös kurkotukseen, ohjaa pää kohti rintakehän alaosaa – rintarangan pyöristys, ohjaa koiran pää palaamaan takaisin ylös kurkotukseen, ohjaa pää kohti etujalkojen väliä – koko rangan pyöristys, ohjaa pää takaisin ylös kurkotukseen.

Kahdessa ensimmäisessä venytyksessä on tärkeä, ettei koira nojaa taakse kohti ohjaajan jalkoja eli kompensoi liikettä muualta rangasta, mutta viimeisessä koko rankaan kohdistuvassa pyöristyksessä myös lanneranka saa pyöristyä kunnolla.

Toista 2-3 kertaa.

Huomioi!

Kiinnitä huomiosi kaikissa liikkeissä seuraaviin:

  • Koiran halukkuus sekä elastisuus – seuraako koira helposti ohjausta kaikkiin pyydettyihin liikeratoihin?
  • Onko liikelaajuuksissa eroa aiempaan?
  • Huomaatko kireyksiä tai toispuoleisuutta vai onko koira elastisen näköinen ja rento?

Valitse omaan alkulämmittelyysi näistä liikkeistä 2-3 koiran tarpeiden kannalta tärkeintä. Nämä liikkeet sopivat myös erinomaisesti käytettäviksi jäähdyttelyn yhteydessä.

Liikeratojen läpikäyminen on rauhallista ja matalatehoista liikettä. Etenkin ulkona viileässä tai kosteassa suoritettuna on tärkeä muistaa huolehtia koiran lämpötaloudesta, ettei juuri ensimmäisessä vaiheessa herätelty verenkierto pääse liiaksi passivoitumaan ja lihakset viilenemään. Tässä hyvänä apuna toimivat Back On Trackin -tuotteet, jotka heijastavat osittain koiran luovuttamaa lämpöä takaisin ja ehkäisevät näin tehokkaasti jäähtymistä.