Agilitykoiran fyysinen kunto ja sen huoltaminen

Agility on koiran kropalle rankka ja kuluttava laji. Sen vuoksi on tärkeää huolehtia agilitykoiran fyysisestä kunnosta ja tehdä koiran kanssa muitakin harjoitteita lajitreenien ohella.

 

Muistathan, että agilitytreenit ovat koiralle usein kuluttavampia kuin meille ihmisille! On sinun vastuullasi huolehtia kunnollisista lämmittelyistä ja jäähdyttelyistä. Hyviä ilmaisia vinkkejä saat ILOMME -sivuilta täältä! Et voi myöskään tietää, miltä koirastasi tuntuu treenien jälkeen tai kuinka paljon sen keho kestää vielä rasitusta. Omasta kropastasi tiedät sen kyllä.

Koira haluaa miellyttää

Koirat harvemmin valittavat väsymystä tai jumeja. Ne ovat eläimiä ja useimmat pyrkivät peittämään kivun ja heikkouden. Usein koiran kipu huomataan vasta, kun kipu on jo kovaa ja tapaturmasta on saattanut kulua jo aikaa. Koira ei osaa vetää rajaa treenamiselle ihmisen tavoin: miellyttämisenhaluinen koira haluaa miellyttää ohjaajaansa niin pitkään kuin mahdollista. Se saattaa piilottaa väsymyksensä. On meidän ihmisten vastuulla tarkkailla koiraa, huomata merkit väsymyksestä ja puhaltaa peli poikki tarpeeksi aikaisin. 

Opettele siis tarkkailemaan oman koirasi liikkeitä ja suorituksia: jumit saattavat näkyä esimerkiksi huonona liikkumisena tai suorituskyvyn huonontumisena. Silloin tilanne vaatii usein ammattilaisen esimerkiksi eläinfyssarin tai osteopaatin hoitoa. 

Lajia tukeva treenaus

Jotta koira pystyisi entistäkin parempiin, nopeampiin, ketterämpiin ja pitkäkestoisempiin suorituksiin agilityradalla, tulee koiran fyysistä kuntoa kehittää myös muuten kuin varsinaisilla lajitreeneillä.

Koiran kuntoa voidaan kohottaa esimerkiksi ravilenkeillä juosten tai pyöräillen. Myös uinti ja vesijuoksu ovat hyviä tapoja kohottaa koiran kuntoa. Kuten ihmistenkin kohdalla myös koiran kuntoa kannattaa lähteä kohottamaan vähitellen. Tuskin itsekään lähdet täysin kylmiltään pinkomaan 10 kilometrin juoksulenkkiä, vaan rakennat peruskuntoa pikkuhiljaa.

Koirat ovat ihmisten tavoin yksilöitä ja kunnon kohottaminen tulee tehdä omaa koiraa kuunnellen. Tee harjoittelusta teille yhteinen kiva juttu. Lihaskuntoa voi ja kannattaa kohottaa ja kehittää erilaisilla jumppaliikkeillä. Aikuisen urheilukoiran kehonhallintaohjelma -verkkokurssi tarjoaa tähän valmiin ohjelman. 

Etene harjoittelussa koiraasi kuunnellen ja sen kehoon tutustuen. Meille ihmisille nämä harjoitukset voivat tuntua helpoilta ja ehkä hieman yksitoikkoisitakin, mutta esimerkiksi tasapainotyynyllä tehtävät harjoitukset voivat olla tottumattomalle koiralle todella rankkoja. Kaikessa yksinkertaisuudessaan ne aktivoivat koirasi syviä lihaksia ja “tukirankaa”.

Omia kokemuksiani koirieni jumppaamisesta

Itse olen huomannut todella selkeän eron agilityssä, kun teemme jumppaa säännöllisesti. Pyrin pitämään jumppahetket aika lyhyinä, teemme niitä yleensä 3-5 kertaa viikossa. Jumppatreenien tiheyttä säätelen hieman muun ohjelman mukaisesti. 

Jotta viikoistamme tulisi järkeviä ja kaikki oleellinen mahtuisi mukaan, teen säännöllisesti meille viikkosuunnitelmaa. Kun olen tehnyt viikoittain päiväkohtaisen suunnitelman, jonne olen merkinnyt lajitreenit ja jumppapäivät, on aikataulusta helpompi pitää kiinni. 

Esimerkiksi nyt, kun meillä on käynnissä ILOMME -juoksupuomikurssi, olen usein yhdistänyt päivän jumppahetken juoksareiden olohuoneessa tehtävään harjoitukseen. Tai sitten ollaan jumppailtu muun pienen yksittäisen esteen treenin yhteydessä. Koiran ehdoilla ja sen jaksamisen mukaan edetään aina. Mikään suunnitelma ei ole niin tärkeä tai ehdoton, ettei siitä voisi poiketa, jos huomaa koiran väsyvän liikaa!

Yhdestä treenistä tulee kokonaisuudessaan maksimissaan 15 minuutin mittainen. Meillä kaikki koirat tykkäävät jumppaamisesta ihan hulluna ja saankin ehkä enemmän toppuutella niitä: “Nyt riittää jo. Ja ihan koko porukka ei voi tehdä samaan aikaan tasapainotyynyillä!”. Useamman koiran kanssa tulee samalla kätevästi harjoiteltua myös taukokäytöstä: yksi jumppaa ja muut on tauolla.

Treenien jaksotus

Myös palautuminen ja harjoittelun jaksotus on äärimmäisen tärkeää. Omien koirieni viikko-ohjelmaan sisältyy aina vähintään yksi täyslepopäivä, jolloin ei tehdä mitään lyhyitä pissalenkkejä kummempaa. Viikkoon sisältyy myös kevyempiä treenejä, palauttelupäiviä ja aikuisilla koirilla rankkoja treenejä. 

Sisällöltään palauttelupäivät ja nuo kevyemmät treenipäivät ovat usein aika samanlaisia: ne sisältävät usein pidemmän ravilenkin ja jumppahetken olohuoneessa. Pyrin käymään kaikki koirani läpi nopeasti päivittäin. Näin pysyn kartalla mahdollisista puolieroista ja toivottavasti myös huomaan mahdolliset poikkeavuudet nopeammin. 

Kun tunnustelet koiraasi päivittäin, tottuu koirasi käsittelyyn. Tähänkin löytyy hyviä ja ilmaisia ohjeita ILOMME-palvelusta! 

Pennun kanssa en ravilenkkeile, se saa liikkua vaihtelevassa maastossa omaan tahtiin aina mahdollisuuksien mukaan, kuitenkin yleensä päivittäin.  Pennun kanssa varsinainen fysiikkatreeni aloitetaan aina aikaisintaan sen täyttäessä vuoden. Ensimmäisenä pentuvuotena keskitytään lähinnä oman kropan hahmottamiseen ja koordinaatioon

Meillä käynnit eläinfyssarilla ovat osa koirien palautumista, käyntejä tehdään tarpeen mukaan.

Kevät 2020

Nyt kun vallitsevan tilanteen vuoksi suurin osa halleista on suljettuna ja kisat sekä treenit on peruttu, haluaisinkin kannustaa kaikkia agilityn harrastajia kohottamaan koiran peruskuntoa ja kiinnittämään huomiota koiran kehonhuoltoon. Nyt voisi olla myös aikaa omasta peruskunnosta ja kehonhuollosta huolehtimiseen. 

Pysytään positiivisena ja palataan agilitykentille entistä paremmassa kunnossa, kun sen aika on.

Emilia Eerola

– Kirjoittaja on intohimoinen agilityharrastaja ja kolmen putkihullun koiran omistaja. Voit seurata Emiliaa Instagramissa @putkihullunpäiväkirja.

 

Jaa ystävillesi:

Lisää kommentti